Socialt arbete 2

kurs
Kurskod
SOCSOC02
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen socialt arbete 2 relaterar till syftet med ämnet socialt arbete, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen socialt arbete 2.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen socialt arbete 2.

E
Eleven beskriver översiktligt sociala verksamheter.
Dessutom redogör eleven översiktligt för hur sociala frågor hanteras i samhället.
Eleven redogör även översiktligt för olika lagar och andra bestämmelser som styr verksamheterna och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete.
C
Eleven beskriver utförligt sociala verksamheter.
Dessutom redogör eleven utförligt för hur sociala frågor hanteras i samhället.
Eleven redogör även utförligt för olika lagar och andra bestämmelser som styr verksamheterna och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat sociala verksamheter.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur sociala frågor hanteras i samhället.
Eleven redogör även utförligt för olika lagar och andra bestämmelser som styr verksamheterna och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete.
E
Eleven planerar, organiserar och utför vanligt förekommande enkla arbetsuppgifter, i samråd med handledare, och på ett yrkesmässigt sätt.
Eleven gör en enkel dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter.
I dokumentationen använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp.
När arbetet är utfört utvärderar eleven uppgifterna och aktiviteterna med enkla omdömen utifrån uppsatta mål.
I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
C
Eleven planerar, organiserar och utför vanligt förekommande arbetsuppgifter, efter samråd med handledare, och på ett yrkesmässigt sätt.
Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar sin utgångspunkt i det vid sitt eget handlande.
Eleven gör en noggrann dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter.
I dokumentationen använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp.
När arbetet är utfört utvärderar eleven uppgifterna och aktiviteterna med välgrundade omdömen utifrån uppsatta mål.
I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
A
Eleven planerar, organiserar och utför vanligt förekommande komplexa arbetsuppgifter, efter samråd med handledare, och på ett yrkesmässigt sätt samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande.
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter.
I dokumentationen använder eleven med säkerhet relevanta begrepp.
När arbetet är utfört utvärderar eleven uppgifterna och aktiviteterna med välgrundade och nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål.
I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
E
Eleven anpassar med viss säkerhet sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra.
C
Eleven anpassar med viss säkerhet sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra.
A
Eleven anpassar med säkerhet sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra.
E
Eleven diskuterar översiktligt egna, andras och samhällets attityder, värderingar och handlingar i relation till arbetsuppgifterna.
I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter och visar respekt för andras åsikter.
C
Eleven diskuterar utförligt egna, andras och samhällets attityder, värderingar och handlingar i relation till arbetsuppgifterna.
I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter och visar respekt för andras åsikter.
A
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna, andras och samhällets attityder, värderingar och handlingar i relation till arbetsuppgifterna.
I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."