Systemteknik - spårfordon
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen systemteknik - spårfordon relaterar till syftet med ämnet systemteknik - spårfordon, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om komponenter, konstruktion och funktion hos de system som spårfordon är uppbyggda av.
- Förmåga att välja och använda arbetsmetoder, verktyg och stödsystem.
- Förmåga att utifrån instruktioner och scheman planera och genomföra förebyggande och enklare avhjälpande underhåll av de olika delsystemen.
- Förmåga att genomföra funktions- och säkerhetskontroller.
- Förmåga att dokumentera utfört arbete enligt gällande regelverk och branschstandarder.
- Förmåga att samarbeta och kommunicera med andra samt att använda fackspråk på såväl svenska som engelska.
- Förmåga att arbeta på ett ergonomiskt, säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen systemteknik - spårfordon.
- Korg, koppel och boggi.
- Tryckluftssystem.
- Pantograf (strömavtagare).
- Mekaniska bromssystem.
- Högspänningssystem.
- Hytt och lokförarmiljö.
- Externa och interna passagerardörrar.
- HVAC och luftkonditioneringssystem.
- Toaletter och komfortsystem.
- Traktion och dynamisk broms.
- Spårfordonsdatorn.
- Ritningsläsning.
- Elektrisk installation.
- Arbetsmetoder, verktyg och utrustning.
- Dokumentation och arbetsbeskrivningar.
- Fackspråk på svenska och engelska för att förstå och följa instruktioner.
- Faktorer som påverkar arbetsresultat och arbetsmiljö, till exempel regelverk, struktur, ordning, trivsel, yrkesroll och den mänskliga faktorn.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen systemteknik - spårfordon.
Eleven redogör översiktligt för komponenter, konstruktion och funktion hos de system som spårfordon är uppbyggda av.
Inför arbetsuppgifter i bekanta situationer väljer eleven med viss säkerhet verktyg, arbetsmetod och stödsystem och redogör översiktligt för hur dessa påverkar kvalitet och slutresultat.
I samråd med handledare planerar och genomför eleven utifrån instruktioner och scheman förebyggande och enklare avhjälpande underhåll samt ombyggnad av de olika delsystemen.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitets- och funktionskrav.
Eleven genomför i samråd med handledare tillfredsställande funktions- och säkerhetskontroller.
Eleven redogör utförligt för komponenter, konstruktion och funktion hos de system som spårfordon är uppbyggda av.
Inför arbetsuppgifter i bekanta och delvis nya situationer väljer eleven med säkerhet verktyg, arbetsmetod och stödsystem och redogör med säkerhet för hur dessa påverkar kvalitet och slutresultat.
Efter samråd med handledare planerar och genomför eleven utifrån instruktioner och scheman förebyggande och enklare avhjälpande underhåll samt ombyggnad av de olika delsystemen.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitets- och funktionskrav.
Eleven genomför efter samråd med handledare tillfredsställande funktions- och säkerhetskontroller.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för komponenter, konstruktion och funktion hos de system som spårfordon är uppbyggda av.
Inför arbetsuppgifter i bekanta men även nya situationer väljer eleven med säkerhet verktyg, arbetsmetod och stödsystem och redogör utförligt och nyanserat för hur dessa påverkar kvalitet och slutresultat.
Efter samråd med handledare planerar och genomför eleven utifrån instruktioner och scheman förebyggande och enklare avhjälpande underhåll samt ombyggnad av de olika delsystemen.
Resultatet av arbetet är gott utifrån givna kvalitets- och funktionskrav.
Eleven genomför efter samråd med handledare tillfredsställande funktions- och säkerhetskontroller.
Eleven arbetar ergonomiskt och hanterar verktyg och stödsystem med visst handlag samt vårdar dessa med viss säkerhet enligt givna instruktioner samt håller tillfredsställande ordning på arbetsplatsen.
Eleven dokumenterar med viss säkerhet arbetet enligt branschstandarder och gällande regelverk.
Eleven redogör dessutom översiktligt för eventuella svårigheter under arbetet samt utvärderar med enkla omdömen den egna arbetsinsatsen.
Dessutom redogör eleven översiktligt för faktorer i arbetsmiljön och i samarbetet som påverkar resultat och arbetsklimat.
Eleven arbetar ergonomiskt och hanterar verktyg och stödsystem med gott handlag samt vårdar dessa med viss säkerhet enligt givna instruktioner samt håller tillfredsställande ordning på arbetsplatsen.
Eleven dokumenterar med viss säkerhet arbetet enligt branschstandarder och gällande regelverk.
Eleven redogör dessutom utförligt för eventuella svårigheter under arbetet samt utvärderar med välgrundade omdömen den egna arbetsinsatsen.
Dessutom redogör eleven utförligt för faktorer i arbetsmiljön och i samarbetet som påverkar resultat och arbetsklimat.
Eleven arbetar ergonomiskt och hanterar verktyg och stödsystem med mycket gott handlag samt vårdar dessa med säkerhet enligt givna instruktioner samt håller god ordning på arbetsplatsen.
Eleven dokumenterar med säkerhet arbetet enligt branschstandarder och gällande regelverk.
Eleven redogör dessutom utförligt och nyanserat för eventuella svårigheter under arbetet samt utvärderar med välgrundade och nyanserade omdömen den egna arbetsinsatsen.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för faktorer i arbetsmiljön och i samarbetet som påverkar resultat och arbetsklimat.
Eleven samarbetar med viss säkerhet med andra och använder med viss säkerhet facktermer på svenska och engelska.
Eleven utför i samråd med handledare arbetsuppgifter på ett tillfredsställande sätt enligt säkerhets- och miljöbestämmelser och andra lagar och regler som gäller för verksamheten.
Eleven samarbetar med viss säkerhet med andra och använder med viss säkerhet facktermer på svenska och engelska.
Eleven utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter på ett tillfredsställande sätt enligt säkerhets- och miljöbestämmelser och andra lagar och regler som gäller för verksamheten.
Eleven samarbetar med säkerhet med andra och använder med säkerhet facktermer på svenska och engelska.
Eleven utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter på ett gott sätt enligt säkerhets- och miljöbestämmelser och andra lagar och regler som gäller för verksamheten.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."