Utställningsdesign 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen utställningsdesign 2 relaterar till syftet med ämnet utställningsdesign, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att planera, organisera och utföra butiks- och fönsterexponeringar, utställningar, mässor och event.
- Färdigheter i att visualisera idéer två- och tredimensionellt samt att språkligt förmedla olika budskap.
- Kunskaper om matchning och koordinering av olika produkter.
- Förmåga att använda olika uttrycksformer i arbetet med exponeringar och utställningar samt kunskaper om hur de samverkar.
- Förmåga att använda modern teknik inom områdena butiks- och fönsterexponering, utställning, mässa och event.
- Förmåga att analysera och bedöma olika typer av exponeringar och utställningar utifrån målgrupp, budskap och ur andra aspekter.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen utställningsdesign 2.
- Fördjupat arbete med butiks- och fönsterexponeringar, utställningar, mässor och event samt med projektering och gestaltning.
- Lagar och andra bestämmelser inom området.
- Metoder för analys, dokumentation och utvärdering av egna och andras idéer i olika exponerings- och utställningsproduktioner.
- Intern och extern marknadsföring samt marknadsföringens funktion som bärare av budskap.
- Presentationstekniker i form av texter, ljud, bilder och modeller.
- Fördjupat modellarbete.
- Form- och innehållskomposition, problemlösning och kvalitetstänkande.
- Fördjupad matchning och koordinering.
- Färgsystem, belysning och ljudteknik.
- Fördjupad digital teknik och teknisk utrustning.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen utställningsdesign 2.
Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare projektering och exponering inom ett eller flera områden för butiks- och fönsterexponeringar, utställningar, mässor och event.
Detta görs utifrån lagar och andra bestämmelser.
I arbetet tar eleven med viss säkerhet fram idéer med hänsyn till den tänkta målgruppen och det budskap som ska förmedlas.
Eleven diskuterar också översiktligt andras idéer i olika exponerings- och utställningsproduktioner.
Dessutom redogör eleven översiktligt för marknadsföringens funktion som bärare av budskap.
Eleven presenterar sina idéer med hjälp av både manuella och digitala presentationstekniker i form av texter, ljud, bilder och modeller.
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare projektering och exponering inom ett eller flera områden för butiks- och fönsterexponeringar, utställningar, mässor och event.
Detta görs utifrån lagar och andra bestämmelser.
I arbetet tar eleven med viss säkerhet fram idéer med hänsyn till den tänkta målgruppen och det budskap som ska förmedlas.
Eleven diskuterar också utförligt andras idéer i olika exponerings- och utställningsproduktioner.
Dessutom redogör eleven utförligt för marknadsföringens funktion som bärare av budskap.
Eleven presenterar sina idéer med hjälp av både manuella och digitala presentationstekniker i form av texter, ljud, bilder och modeller.
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare projektering och exponering inom ett eller flera områden för butiks- och fönsterexponeringar, utställningar, mässor och event.
Detta görs utifrån lagar och andra bestämmelser.
I arbetet tar eleven med säkerhet fram idéer med hänsyn till den tänkta målgruppen och det budskap som ska förmedlas.
Eleven diskuterar också utförligt och nyanserat andras idéer i olika exponerings- och utställningsproduktioner.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för marknadsföringens funktion som bärare av budskap.
Eleven presenterar sina idéer med hjälp av både manuella och digitala presentationstekniker i form av texter, ljud, bilder och modeller.
Eleven realiserar i samråd med handledare sina idéer i en exponering eller utställning som är av tillfredsställande teknisk och estetisk kvalitet.
I arbetet matchar och koordinerar eleven med viss säkerhet produkter och miljöer utifrån egna och givna kriterier.
Dessutom arbetar eleven i samråd med handledare med färgsättning samt form- och innehållskomposition.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet digital teknik och teknisk utrustning.
Eleven realiserar efter samråd med handledare sina idéer i en exponering eller utställning som är av tillfredsställande teknisk och estetisk kvalitet.
I arbetet matchar och koordinerar eleven med viss säkerhet produkter och miljöer utifrån egna och givna kriterier.
Dessutom arbetar eleven efter samråd med handledare med färgsättning samt form- och innehållskomposition.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet digital teknik och teknisk utrustning.
Eleven realiserar efter samråd med handledare sina idéer i en exponering eller utställning som är av god teknisk och estetisk kvalitet.
I arbetet matchar och koordinerar eleven med säkerhet produkter och miljöer utifrån egna och givna kriterier.
Dessutom arbetar eleven efter samråd med handledare med färgsättning samt form- och innehållskomposition.
I arbetet använder eleven med säkerhet digital teknik och teknisk utrustning.
Vid behov gör eleven anpassningar under arbetets gång.
När arbetsuppgiften är utförd diskuterar eleven översiktligt på vilket sätt exponeringen eller utställningen är anpassad till målgruppen och hur väl den förstärker budskap och upplevelser.
Dessutom motiverar eleven med enkla omdömen de val som har gjorts under arbetet.
När arbetsuppgiften är utförd diskuterar eleven utförligt på vilket sätt exponeringen eller utställningen är anpassad till målgruppen och hur väl den förstärker budskap och upplevelser.
Dessutom motiverar eleven med nyanserade omdömen de val som har gjorts under arbetet.
När arbetsuppgiften är utförd diskuterar eleven utförligt och nyanserat på vilket sätt exponeringen eller utställningen är anpassad till målgruppen och hur väl den förstärker budskap och upplevelser.
Dessutom motiverar eleven med nyanserade omdömen de val som har gjorts under arbetet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."