Utställningsdesign 3

kurs
Kurskod
UTSUTS03S
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen utställningsdesign 3 relaterar till syftet med ämnet utställningsdesign, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen utställningsdesign 3.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen utställningsdesign 3.

E
Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter från idé till färdig produkt inom ett eller flera områden inom butik- och fönsterexponeringar, utställningar, mässor, event, museer, inredning för offentlig miljö och scenografi för teater och film.
I arbetet tar eleven hänsyn till etiska aspekter och genusaspekter.
C
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter från idé till färdig produkt inom ett eller flera områden inom butik- och fönsterexponeringar, utställningar, mässor, event, museer, inredning för offentlig miljö och scenografi för teater och film.
I arbetet tar eleven hänsyn till etiska aspekter och genusaspekter.
A
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter från idé till färdig produkt inom ett eller flera områden inom butik- och fönsterexponeringar, utställningar, mässor, event, museer, inredning för offentlig miljö och scenografi för teater och film.
I arbetet tar eleven hänsyn till etiska aspekter och genusaspekter.
E
Eleven tar med viss säkerhet fram idéer med hänsyn till den tänkta målgruppen, det budskap som ska förmedlas och rumsbildningens möjligheter till suggestion, omväxling och pedagogisk tydlighet.
Dessutom redogör eleven översiktligt för hur man kan marknadsföra produkter samt analysera och dokumentera målgruppers behov.
I redogörelsen använder eleven med viss säkerhet marknadsföringsbegrepp.
Eleven presenterar sina idéer med hjälp av både manuella och digitala presentationstekniker i form av texter, ljud, bilder och modeller.
C
Eleven tar med viss säkerhet fram idéer med hänsyn till den tänkta målgruppen, det budskap som ska förmedlas och rumsbildningens möjligheter till suggestion, omväxling och pedagogisk tydlighet.
Dessutom redogör eleven utförligt för hur man kan marknadsföra produkter samt analysera och dokumentera målgruppers behov.
I redogörelsen använder eleven med viss säkerhet marknadsföringsbegrepp.
Eleven presenterar sina idéer med hjälp av både manuella och digitala presentationstekniker i form av texter, ljud, bilder och modeller.
A
Eleven tar med säkerhet fram idéer med hänsyn till den tänkta målgruppen, det budskap som ska förmedlas och rumsbildningens möjligheter till suggestion, omväxling och pedagogisk tydlighet.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur man kan marknadsföra produkter samt analysera och dokumentera målgruppers behov.
I redogörelsen använder eleven med säkerhet marknadsföringsbegrepp.
Eleven presenterar sina idéer med hjälp av både manuella och digitala presentationstekniker i form av texter, ljud, bilder och modeller.
E
Eleven realiserar i samråd med handledare sina idéer i en exponering eller utställning som är av tillfredsställande teknisk och estetisk kvalitet.
I arbetet matchar och koordinerar eleven med viss säkerhet produkter och miljöer utifrån egna och givna kriterier.
Dessutom arbetar eleven i samråd med handledare med färgsättning, belysning och ljudteknik i olika miljöer.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet avancerad digital teknik och teknisk utrustning.
Eleven utför också enkla beräkningar av produktionskostnader samt arbetar i samråd med handledare med logistik i sin exponering.
C
Eleven realiserar efter samråd med handledare sina idéer i en exponering eller utställning som är av tillfredsställande teknisk och estetisk kvalitet.
I arbetet matchar och koordinerar eleven med viss säkerhet produkter och miljöer utifrån egna och givna kriterier.
Dessutom arbetar eleven efter samråd med handledare med färgsättning, belysning och ljudteknik i olika miljöer.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet avancerad digital teknik och teknisk utrustning.
Eleven utför också beräkningar av produktionskostnader samt arbetar efter samråd med handledare med logistik i sin exponering.
A
Eleven realiserar efter samråd med handledare sina idéer i en exponering eller utställning som är av god teknisk och estetisk kvalitet.
I arbetet matchar och koordinerar eleven med säkerhet produkter och miljöer utifrån egna och givna kriterier.
Dessutom arbetar eleven efter samråd med handledare med färgsättning, belysning och ljudteknik i olika miljöer.
I arbetet använder eleven med säkerhet avancerad digital teknik och teknisk utrustning.
Eleven utför också beräkningar av produktionskostnader samt arbetar efter samråd med handledare med logistik i sin exponering.
Vid behov gör eleven anpassningar under arbetets gång.
E
När arbetsuppgiften är utförd diskuterar eleven översiktligt på vilket sätt exponeringen eller utställningen är anpassad till målgruppen och hur väl den förstärker budskap och upplevelser.
Dessutom motiverar eleven med enkla omdömen de val som har gjorts under arbetet.
C
När arbetsuppgiften är utförd diskuterar eleven utförligt på vilket sätt exponeringen eller utställningen är anpassad till målgruppen och hur väl den förstärker budskap och upplevelser.
Dessutom motiverar eleven med nyanserade omdömen de val som har gjorts under arbetet.
A
När arbetsuppgiften är utförd diskuterar eleven utförligt och nyanserat på vilket sätt exponeringen eller utställningen är anpassad till målgruppen och hur väl den förstärker budskap och upplevelser.
Dessutom motiverar eleven med nyanserade omdömen de val som har gjorts under arbetet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."