Utställningsdesign 3
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen utställningsdesign 3 relaterar till syftet med ämnet utställningsdesign, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att planera, organisera och utföra butiks- och fönsterexponeringar, utställningar, mässor och event.
- Färdigheter i att visualisera idéer två- och tredimensionellt samt att språkligt förmedla olika budskap.
- Kunskaper om matchning och koordinering av olika produkter.
- Förmåga att använda olika uttrycksformer i arbetet med exponeringar och utställningar samt kunskaper om hur de samverkar.
- Förmåga att använda modern teknik inom områdena butiks- och fönsterexponering, utställning, mässa och event.
- Färdigheter i att beräkna produktionskostnader samt att arbeta med logistik.
- Förmåga att analysera och bedöma olika typer av exponeringar och utställningar utifrån målgrupp, budskap och ur andra aspekter.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen utställningsdesign 3.
- Produktionsprocessen från idé till färdig produkt.
- Frågor om etik och genus inom området.
- Rumsbildningens möjligheter till suggestion, omväxling och pedagogisk tydlighet.
- Intern och extern marknadsföring, analysmetoder och dokumentation samt fördjupning av marknadsföringsbegrepp.
- Utökad presentationsteknik.
- Tredimensionella modeller och virtuella utställningar och miljöer.
- Fördjupad matchning och koordinering.
- Fördjupning av hur färgsystem, belysning och ljudteknik används.
- Avancerad digital teknik och teknisk utrustning.
- Produktionskostnader inom exponering.
- Arbete med logistik, till exempel att med modell eller digitalt bygga upp scener och miljöer för teater och film.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen utställningsdesign 3.
Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter från idé till färdig produkt inom ett eller flera områden inom butik- och fönsterexponeringar, utställningar, mässor, event, museer, inredning för offentlig miljö och scenografi för teater och film.
I arbetet tar eleven hänsyn till etiska aspekter och genusaspekter.
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter från idé till färdig produkt inom ett eller flera områden inom butik- och fönsterexponeringar, utställningar, mässor, event, museer, inredning för offentlig miljö och scenografi för teater och film.
I arbetet tar eleven hänsyn till etiska aspekter och genusaspekter.
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter från idé till färdig produkt inom ett eller flera områden inom butik- och fönsterexponeringar, utställningar, mässor, event, museer, inredning för offentlig miljö och scenografi för teater och film.
I arbetet tar eleven hänsyn till etiska aspekter och genusaspekter.
Eleven tar med viss säkerhet fram idéer med hänsyn till den tänkta målgruppen, det budskap som ska förmedlas och rumsbildningens möjligheter till suggestion, omväxling och pedagogisk tydlighet.
Dessutom redogör eleven översiktligt för hur man kan marknadsföra produkter samt analysera och dokumentera målgruppers behov.
I redogörelsen använder eleven med viss säkerhet marknadsföringsbegrepp.
Eleven presenterar sina idéer med hjälp av både manuella och digitala presentationstekniker i form av texter, ljud, bilder och modeller.
Eleven tar med viss säkerhet fram idéer med hänsyn till den tänkta målgruppen, det budskap som ska förmedlas och rumsbildningens möjligheter till suggestion, omväxling och pedagogisk tydlighet.
Dessutom redogör eleven utförligt för hur man kan marknadsföra produkter samt analysera och dokumentera målgruppers behov.
I redogörelsen använder eleven med viss säkerhet marknadsföringsbegrepp.
Eleven presenterar sina idéer med hjälp av både manuella och digitala presentationstekniker i form av texter, ljud, bilder och modeller.
Eleven tar med säkerhet fram idéer med hänsyn till den tänkta målgruppen, det budskap som ska förmedlas och rumsbildningens möjligheter till suggestion, omväxling och pedagogisk tydlighet.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur man kan marknadsföra produkter samt analysera och dokumentera målgruppers behov.
I redogörelsen använder eleven med säkerhet marknadsföringsbegrepp.
Eleven presenterar sina idéer med hjälp av både manuella och digitala presentationstekniker i form av texter, ljud, bilder och modeller.
Eleven realiserar i samråd med handledare sina idéer i en exponering eller utställning som är av tillfredsställande teknisk och estetisk kvalitet.
I arbetet matchar och koordinerar eleven med viss säkerhet produkter och miljöer utifrån egna och givna kriterier.
Dessutom arbetar eleven i samråd med handledare med färgsättning, belysning och ljudteknik i olika miljöer.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet avancerad digital teknik och teknisk utrustning.
Eleven utför också enkla beräkningar av produktionskostnader samt arbetar i samråd med handledare med logistik i sin exponering.
Eleven realiserar efter samråd med handledare sina idéer i en exponering eller utställning som är av tillfredsställande teknisk och estetisk kvalitet.
I arbetet matchar och koordinerar eleven med viss säkerhet produkter och miljöer utifrån egna och givna kriterier.
Dessutom arbetar eleven efter samråd med handledare med färgsättning, belysning och ljudteknik i olika miljöer.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet avancerad digital teknik och teknisk utrustning.
Eleven utför också beräkningar av produktionskostnader samt arbetar efter samråd med handledare med logistik i sin exponering.
Eleven realiserar efter samråd med handledare sina idéer i en exponering eller utställning som är av god teknisk och estetisk kvalitet.
I arbetet matchar och koordinerar eleven med säkerhet produkter och miljöer utifrån egna och givna kriterier.
Dessutom arbetar eleven efter samråd med handledare med färgsättning, belysning och ljudteknik i olika miljöer.
I arbetet använder eleven med säkerhet avancerad digital teknik och teknisk utrustning.
Eleven utför också beräkningar av produktionskostnader samt arbetar efter samråd med handledare med logistik i sin exponering.
Vid behov gör eleven anpassningar under arbetets gång.
När arbetsuppgiften är utförd diskuterar eleven översiktligt på vilket sätt exponeringen eller utställningen är anpassad till målgruppen och hur väl den förstärker budskap och upplevelser.
Dessutom motiverar eleven med enkla omdömen de val som har gjorts under arbetet.
När arbetsuppgiften är utförd diskuterar eleven utförligt på vilket sätt exponeringen eller utställningen är anpassad till målgruppen och hur väl den förstärker budskap och upplevelser.
Dessutom motiverar eleven med nyanserade omdömen de val som har gjorts under arbetet.
När arbetsuppgiften är utförd diskuterar eleven utförligt och nyanserat på vilket sätt exponeringen eller utställningen är anpassad till målgruppen och hur väl den förstärker budskap och upplevelser.
Dessutom motiverar eleven med nyanserade omdömen de val som har gjorts under arbetet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."